MALMÖ’DEN MONTREAL’E BİSİKLET DOSTU İLK 20 KENT – 3. BÖLÜM

  1. Barselona, İspanya

2015 Sıralaması: 11

Mevcut durum: Berlin gibi Barselona da şehircilik bakımından ilginç bir devirde. Geçen Endeks döneminde seçilen Belediye Başkanı Ada Colau, kentte bisiklet kullanımına dair iddialı vaatlerde bulundu. O zamandan bu yana kentin bisiklet altyapısı yüzde 20 oranında genişletildi ve yaklaşık 64 kilometrelik bisiklet yolu inşaatı için 22 milyon dolarlık planlar geliştirildi.

Superblocks projesi şu an pilot aşamasında ve sokakların sakinleşmesi bisikletçilere faydalı oluyor. Kentteki bisiklet paylaşım sistemi başarılı seyrini sürdürüyor ve sistemin genişletilmesine yönelik planlar da mevcut. Barselona bir sonraki adıma geçmeye uygun bir dönemde. Oslo’daki gibi, mevcut yönetim yalnızca bir dönem daha devam edecek olabilir, dolayısıyla işlerin biraz daha hızlı ilerlemesi gerekiyor.

Gelişim alanları: Belediyenin pozitif planlarına rağmen, araba trafiğinin kısıtlanması ve bisikletin ulaşımda kullanılabilmesini sağlayacak yollar açılması gibi konularda tereddütlü davranılıyor hâlâ. Bisikletçilerin kentin etrafından dolaşmaları gerekiyor. Örnek uygulamaları devreye sokup ağı genişleterek bisiklet kullanımını hızla artırmanın tam vakti.

  1. Viyana, Avusturya

2015 Sıralaması: 16

Mevcut durum: Yıllarca temkinli küçük adımlarla ilerleyen kent, çabalarına ivme katarak Endeks’te üst sıralara yükseliyor. Kargo bisiklet paylaşım sistemi getiren ilk büyük kent olan Viyana, böyle bir araç almak isteyen sakinlere yardım da sağlıyor. Kent, büyük kısmı ulaşımdan ziyade gezintiye yönelik de olsa yaklaşık 1290 kilometrelik bisiklet altyapısına sahip olmanın gururunu yaşıyor. Kent merkezi trafik açısından rahat seviyede ve bazı bisiklet yolları, bütünlüklü bir bisiklet ağı oluşturmaya kafa yorulduğunu göz önüne seriyor.

Gelişim alanları: Viyana, ortaya çıkmaya başlamış parlak fikirleri altyapısıyla uyumlu hale getirmeli. Politikacılar her tür konferansta bu konuda konuşmalar yapıyorlar; ancak kentteki bisiklet kullanım oranının hızlı bir artış göstermiyor olduğu da bir gerçek.

  1. Paris, Fransa

2015 Sıralaması: 17

Mevcut durum:  Berlin, Barselona ve Oslo gibi Paris’te de sakinlerin yaşam kalitesini iyileştirmeye yönelik güçlü bir politik yaklaşım mevcut. Kentin 2020’ye dek bisiklet kullanım oranını yüzde 15’e çıkarma hedefini tutturması veya Belediye Başkanı Anne Hidalgo’nun vaat ettiği gibi 2020’ye dek dünyanın en iyi bisiklet kenti olması güç de olsa ilerleme devam ediyor. Kent yetkilileri bölgedeki derneklerle ve ulaşım alanındaki taraflarla düzenli olarak buluşuyor ve şeffaf ve katılımcı bir süreç yürütmeye dair heyecan verici bir istek sergiliyor. Paris, büyük kapsamlı Vélib’ bisiklet paylaşım sistemini kent merkezinin ötesindeki alanlara da uzanacak şekilde genişletmeyi ve gelecek yıl sokaklardaki bisiklet sayısını artırmayı planlıyor.

Champs Elysees’nin göbeğine bisiklet altyapısı getirmek gibi, tasarım konusunda zorlanıldığını gösteren fikirlere rağmen Paris yine de takip edilmesi gereken bir kent.

Gelişim alanları: Kent, nakliye süreçlerinde bisikletlerden yararlanmaya fevkalade uygun: Ürün taşımak için nehir ve kanalları kullanmak ve onları bir kargo bisiklet sistemiyle birleştirmek basit ve etkili olacaktır. Bir de bisiklet parkları olsa tabii.

  1. Sevilla, İspanya

2015 Sıralaması: 10

Mevcut durum: Politik vizyonuyla bizleri şaşırtan Sevilla, bisikleti hızla ve etkili bir şekilde bir ulaşım aracı olarak benimsetme konusunda dünyaya öncülük eden kentlerdendi. Ancak bu alandaki faaliyetlerinin ilerlememesinden ötürü, önceki gibi bu Endeks’te de geriye düştü. Öte yandan kent yola devam etmeye hazır. Yeni belediye yönetimi bisiklet kullanımına olumlu bakıyor ve kaybedilen zamanı telafi etmek istiyor. Sevilla’daki ilk altyapı çalışmalarını başlatan ve kentte bisiklet kullanımını sıfırdan yüzde 7 seviyesine çıkaran plan şimdi tekrar gündeme geldi ve yenileniyor.

Genişletme ve iyileştirmelere açık sağlam bir temel var. Altyapı iyi bir tasarıma sahip ya da kullanıcı dostu olmamakla birlikte önemli bir ağ bulunuyor ve kent sakinleri bisiklet kullanmaya istekli. Yeni bisiklet stratejisiyle birlikte epey düzeltme yapılması gerekecek.

Gelişim alanları: Birçok kent, bisiklet ağını uzatıp genişletmek istiyor. Sevilla’nın ise mevcut ağını iyileştirmesi ve genişletmekten ziyade daha tutarlı bir hale sokması gerekiyor. Ağın epey kısmında bisikletler bir kenara sıkışıyorlar adeta. Bu konuda düzenleme ve iyileştirmeler yapılırsa kentteki bisiklet kullanım oranı kolaylıkla yüzde 20 seviyesine çıkabilir.

  1. Münih, Almanya

2015 Sıralaması: İlk 20’de değil

Mevcut durum: 2015’te geride kalmış olan Münih, bisiklet kullanımıyla kentteki yaşamı iyileştirmeye yönelik etkileyici çabalar sayesinde üst sıralarda yerini alıyor yeniden. Kent, bisiklet kullanım oranıyla Berlin ve Hamburg’u geride bırakıyor ve  yaklaşık 29 kilometrelik hız sınırı uygulamasının kapsamı bakımından Almanya’da birinci sırada. Münih, geçtiğimiz birkaç yılda bisiklet altyapısı konusunda Almanya’daki tüm kentlerden daha fazla ilerleme kaydetti. Bu gelişmeler arasında, yol bulmayı kolaylaştıran levhalar ve kentin iyice dıştaki kısımlarındaki kişileri de bisiklet kullanmaya sevk eden 14 süper yol planı da bulunuyor.

Gelişim alanları: Münih nereye doğru yol aldığını düşünmeli. Pek çok kent net hedefler koyuyor. Münih’in de bisiklet kullanım oranını yüzde 30’a çıkarmaya yönelik planlar geliştirdiğini görmek istiyoruz.

 

Mikael Colville-Andersen’ın 14 Haziran 2017’de Wired’da yayımlanmış yazısından çevrilmiştir. 

Yazının orijinal linki:  https://www.wired.com/story/world-best-cycling-cities-copenhagenize/

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.