MALMÖ’DEN MONTREAL’E BİSİKLET DOSTU İLK 20 KENT – 4. BÖLÜM

  1. Nantes, Fransa

2015 Sıralaması: 7

Mevcut durum: Nantes, bisikleti yeniden bir ulaşım aracı olarak benimsetmeye yönelik etkileyici bir politik yaklaşım sonucunda 2013’te birdenbire Endeks’e girmişti ve 2015’te ilk on arasında yer almıştı. Ancak bisiklet kullanımına yönelik hızlı hareketin yavaşlaması sonucunda bu yıl dokuz basamak gerileyerek 16. sırada kaldı. Başka kentler epey gelişim arzusu sergiliyor; Nantes ise bu anlamda geride kalmış durumda.

Kentin, bisiklet kullanımını 2030’a dek yüzde 12’ye yükseltmek adına 56 milyon dolarlık bir yatırım planı bulunuyor. 2020’ye dek yüzde 15 seviyesini hedefleyen Bordeaux’nun konuya 78 milyon dolar ayırdığı düşünülecek olursa Nantes’da da daha fazla yatırıma ihtiyaç duyulabilir. (Belediyenin yıllardır konuya odaklanmasına rağmen bisiklet kullanım oranı hâlâ yüzde 6 seviyesinde).

Nantes’daki olumlu yan, planda küçük adımlar yerine somut altyapıya odaklanılmış olması. Lojistik çözümü olarak kargo bisiklet kullanımında artış görülüyor. Ailelerin de böyle bir tercihi oluyor gitgide. Yeni bisiklet dükkanlarının artması ve akıllı bisikletler ve aksesuarlar üzerine çalışan girişimler bulunuyor olması Nantes’ın diğer kentlerin gıpta edeceği türden bir dinamik yarattığını gösteriyor.

Gelişim alanları: Nantes’ın bütçesini akıllıca değerlendirmesi ve ağı üzerine düşünüp iyileştirmeler yapması gerekiyor. Kent, konuya yoğun ilgi duyan sakinlerinin de desteğiyle bisiklet kenti olma yolunda ilerleyebilir.

  1. Hamburg, Almanya

2015 Sıralaması: 19

Mevcut durum: Yakınlarındaki Hollanda kentleri gibi Hamburg da bisiklet kullanımında ilerlemek yerine konumunu muhafaza etmekle yetinmiş. Endeks’teki sıralaması, yakın dönemli bir gelişimden ziyade önceki on yıllar içinde bisiklet kullanım seviyesinin artmış olmasından kaynaklanıyor. Almanya’daki en başarılı bisiklet paylaşım sistemine sahip bu kentin konutların ağırlıklı olduğu birçok semti Amsterdam ve Kopenhag’a benzer bir görünüm arz ediyor.

Gelişim alanları: Bisiklet kullanım seviyesi adına ilerleme kaydetmek istiyorsa Hamburg’un, kafa karıştırıcı alt yapısını düzene kavuşturup iyileştirmesi gerekiyor. Bisikletleri motorlu taşıt trafiğinden ayırmak çok önemli. Bisiklet yollarının kaldırımları kaplaması ise kabul edilemez bir durum.

  1. Helsinki, Finlandiya

2015 Sıralaması: İlk 20’de değil

Mevcut durum: Helsinki 2011’de ilk yirmi kent arasına girivermiş, fakat sonra gerilemişti. Bu yıl yeniden listeye girebilen kent, başka kentler konuyu fark etmeden çok önce bir bisiklet altyapısı oluşturmuş öncülerdendi. Helsinki, bisiklet paylaşım sistemini 2016’da başlattı ve şimdiden başarıya kavuşmuş olan sistemin daha da geliştirilip genişletilmesi planlanıyor. Kent, 2020’ye dek bisiklet kullanımını başka pek çok Avrupa kenti gibi yüzde 15 seviyesine yükseltmek istiyor. Kış aylarında altyapıyı kardan temizlemek adına yoğun çaba gösteriliyor.

Gelişim alanları: Bisiklet kullanımına dair kayıtlara göre 1930’larda Helsinki’nin ana geçitlerinde günde 10.000’den fazla bisikletli oluyormuş. Dolayısıyla Finlandiya’nın başkenti olan Helsinki bir geleceğe dönüş hamlesi yapabilir rahatlıkla. Eski tren hattı Baana’daki bisiklet yolu kente pozitif bir ilave oldu. Ancak sokaklardaki altyapıyı güncellemenin vakti geldi artık.

  1. Oslo, Norveç

2015 Sıralaması: İlk 20’de değil

Mevcut durum: Oslo’da bisiklet kullanmak, Amsterdam, Kopenhag veya Sevilla’dan çok farklı. Öte yandan, sahneye yeni çıkmış olan ve sınır tanımaz bisikletçiler ile bisikleti bir ulaşım aracı olarak benimseyen normal sakinler arasında bir denge kurmaya çalışan Oslo, 2017 Endeksi’nin gözbebeği.

Kent merkezi 2019’da özel arabalara kapatılacak, araba park alanları ciddi miktarda azaltılacak ve bir bisiklet caddesini de içeren yeni bir altyapı kurulacak. Ülkedeki karayolları müdürlüğünün eski tarz ve kısıtlayıcı altyapı standartlarına karşılık kent, yenilikler getirip modernleşmeye dair istekleri vurgulayan ve Oslo Standardı denilen kurallar geliştirmiş durumda. Kargo bisiklet almaya yönelik teşvikler de cabası.

Gelişim alanları: Tek seferlik bir parlama noktasında kalmamak için Oslo’nun çaba göstermeyi sürdürmesi gerekiyor. Oslo Standardı’nın kalıcılaşması ve örnek altyapı uygulamalarıyla ilerlenmesi gerek. İvme kazanan bu kentte, bisikletlere ayrılmış yolların artmasını istiyoruz.

  1. Montreal, Kanada

2015 Sıralaması: 20

Mevcut durum: İlk 20’de yer alan tek Kuzey Amerika kenti olan Montreal’in on yıllardır kıtaya öncülük ettiği, başka kentlerden çok daha önce bisiklet yolları yaptığı bilinen bir gerçek.

En büyük zorluk, vadesi geçmiş çift yönlü sistemi güncellemek ve akıllı bir ağ tasarlamak. Politikacı Marc-André Gadoury, Rosemont semtine örnek bisiklet yolları yapılmasını içeren bir altyapı projesiyle değişime öncülük ediyor. Belediye Başkanı Denis Coderre ise sözlerini hayata geçirmeye başlıyor. Kent bilgi toplayıp bunları akıllıca kullanma konusunda ilerleme kaydetti ve yeni altyapı inşası söz konusu. Kentteki bisiklet paylaşım sistemi de esaslı bir nokta hâlâ.

Gelişim alanları: Böyle etkileyici bir başlangıç yapan Montreal’in potansiyelini gerçekleştirmesinin vakti  geldi. Kentteki pek çok sokak hâlâ güvenli değil ve bisiklet kullanıcıları tıklım tıklım geçitlere doluşmak durumunda kalıyor genellikle. Örnek altyapı uygulamalarının başlaması çok hoş, fakat bisikletlere yönelik planlama açısından bunların standart haline gelmesi de gerekiyor artık.

Mikael Colville-Andersen’ın 14 Haziran 2017’de Wired’da yayımlanmış yazısından çevrilmiştir. 

Yazının orijinal linki:  https://www.wired.com/story/world-best-cycling-cities-copenhagenize/

One thought on “MALMÖ’DEN MONTREAL’E BİSİKLET DOSTU İLK 20 KENT – 4. BÖLÜM

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.